Independentul® de Constanta

Constanta – cosmopolita, controversata, iubita, injurata…

Educatia – „amendata”

Posted by admin® pe Aprilie 2, 2008

Profesorii constanteni stiu ce vor, au insa nevoie de un minister care sa tina cont de parerea lor. Cu totii isi doresc o societate normala si o scoala pe masura si, dupa ani de munca in razvratitul sistem al educatiei autohtone, intuiesc si care ar fi reteta.

     O lege a invatamantului, care sa nu mai fie modificata la fiece moment prin diferite si, uneori, reprobabile ordine de ministru (desigur, la acest capitol s-ar potrivi de minune si existenta unui adevarat ministru al Educatiei, si nu doar unul care nici nu stie ce semneaza; ceea ce pana acum nu a existat!). Lista unui invatamant ca la carte ar continua cu asigurarea unor salarii decente pentru personalul care activeaza zilnic in educatie. Toate acestea ar fi posibile prin mijlocirea unei reale legi a educatiei, un act normativ de care nu am avut parte si nici nu se stie daca vom avea. Graitoare sunt amendamentele inaintate pe textul pachetului de legi al educatiei, ce poarta amprenta Ministerului Educatiei, Cristian Adomnitei. Zeci de profesori constanteni au tras semnalul de alarma. Ceea ce a facut ca judetul nostru sa se situeze printre lideri la numarul de amendamente trimise pentru pachetul de legi al invatamantului. Dupa numai o luna de dezbateri, la jumatatea lunii martie, peste 330 de pagini cu nemultumiri sau sugestii au luat drumul Ministerului Educatiei.

„Ramane ministerul DOAR autoritate de reglementare si certificare?!”

     La capitolul probleme nerezolvate, un profesor constantean are multe de obiectat. „Ramane ministerul DOAR autoritate de reglementare si certificare sau administreaza si gestioneaza in continuare sistemul, in care caz nu se face descentralizare. Mentinerea directiilor judetene (actualele inspectorate scolare) in subordinea ministerului inclina spre faptul ca nu se doreste descentralizare. Nu se fac precizari asupra reducerii curriculumului, cel putin cantitativ. Nimic despre concurenta si competitia intre elevi, intre scoli, intre profesori. Fara competitie nu exista calitate. Olimpiadele antreneaza un segment infim de elevi. Nimic despre implicarea angajatorilor in viata scolii. Clase pe baza de contract de scolarizare cu finantarea angajatorilor? Proiectul de lege are un mare grad de ambiguitate datorita numeroaselor documente aditionale care se aplica la diferite articole din lege (metodologie sau ordin al ministrului) si pe care segmentele sociale implicate in proces nu le cunosc sau apar mai tarziu de inceperea anului scolar”, sunt o parte din semnele de intrebare ce planeaza asupra proiectului de Lege a invatamantului. Articolul 110 (2) al legii stipuleaza a paguba ca „Finantarea invatamantului preuniversitar se face pe baza normelor metodologice elaborate de Ministerul Educatiei cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobate prin hotarare de Guvern”. „Nu este invatamantul domeniu prioritar cu 6% din P.I.B. anual, de ce mai trebuie norme metodologice si discutii cu partenerii sociali? Mai degraba discutiile trebuie sa aiba in vedere directionarea fondurilor bugetare pe capitole, precizate foarte clar la inceputul perioadei de executie bugetara”, sustine unul dintre multii profesori constanteni. Si articolul 113(1) este cu pacate. „Finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat cuprinde: finantarea de baza, finantarea complementara si finantarea compensatorie. Ce cheltuieli suporta bugetul de stat si ce cheltuieli suporta bugetul local?”, se intreaba un cadru didactic. Iar in art. 7(9) „nu se specifica concret modalitatea de sustinere materiala si financiara de catre autoritatile publice a elevilor capabili de performante”.

Scoala – tutorele copiilor de capsunari!

     Parintele sau tutorele legal instituit este obligat, la plecarea din tara, sa comunice, in scris, conducerii unitatii de invatamant numele si datele de contact ale persoanei care se va ocupa de cresterea si ingrijirea copilului pe perioada absentei din tara. In cazul in care parintele sau tutorele legal instituit pleaca din tara insotit de copil are obligatia de a instiinta, in scris, conducerea unitatii de invatamant despre aceasta situatie, se arata in articolul 133(4). „Aici ar trebui ca toti cei care pleaca sa dea o declaratie notariala pe proprie raspundere ca elevul nu ramane fara tutore – document care ar trebui cerut la completarea dosarului de migratie sau de angajare in strainatate sau ceva similar care sa oblige parintele sa nu isi abandoneze copilul in grija scolii sau comunitatii locale, fara ca acestea sa stie sau sa afle cand este prea tarziu”, sustine un profesor care cu siguranta s-a confruntat cu astfel de situatii.

Elevii corigenti – buni de plata

     Nici proiectul statutului cadrului didactic nu a scapat de obiectii si sugestii. Profesorii constanteni cred ca la art.7(1) ar trebui precizate urmatoarele: „Elevii corigenti sa fie pregatiti contracost pentru a-i stimula, a fi mai seriosi si mai activi”. Este o practica interesanta, incetatenita deja in unele scoli particulare si care ii motiveaza atat pe dascali, cat si pe elevi. Formarea continua a cadrelor didactice sa fie suportata financiar de M.E.C.T., o mai buna salarizare a celor care lucreaza in invatamant, tichetele de masa sa fie in valoare nominala fixa – 200 lei, reducerea varstei de pensionare pentru personalul didactic avand in vedere stresul la care sunt supusi si uzura psihica – sunt alte propuneri venite de la Constanta.
Camelia MATEI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: