Independentul® de Constanta

Constanta – cosmopolita, controversata, iubita, injurata…

Consumatorul „gaina“

Posted by admin® pe Ianuarie 20, 2008

de Camelia MATEI 

Spatiul, de la cel inconjurator pana la cel intim, ne este invadat zilnic de mesajul publicitar! Cutiile postale sunt varfuite constant cu reviste ce ne intoxica cu reclame. Odata ce calcam intr-un supermarket sau intr-un amarat magazin de cartier, produsele de pe rafturi ne imbie cu preturi promotionale. Orice pas inseamna intoxicare cu mesaj publicitar! Nici strada nu ne fereste de ademenirea soldurilor. Nu este loc pe care sa-l strabati si sa nu-ti fagaduiasca undeva la inaltimea blocurilor sau a panourilor oferta cea mai buna, devenita deja ridicola, in contextul in care toate sunt cele mai bune. Pana si serviciile bancare au adoptat un astfel de sistem! Ofertele, in speta dobanzile, daca ne referim la unitatile bancare, cu toate sunt cele mai cele, din pacate, toate poarta fatis un indemn manipulator, nicidecum publicitar! Vestea este mai putin o noutate pentru omul de rand! Romanul a trait pe pielea lui ce inseamna promisiunile publicitare.

Odata intrat intr-un magazin, in jocul super-ofertelor, el a cheltuit pana si ultimul leu! Urmarea a simtit-o pe pielea lui! S-a intors acasa cu o sacosa plina de nimicuri pentru care a platit cu varf si indesat. Pe de alta parte, indatorat, romanul a apelat la greu, dar cu incredere, la creditarea bancara! Ca mai apoi sa vada cu ochii lui cum dobanda de 5% a ajuns peste noapte de 9% si l-a facut sclav al ratelor pe viata! Acest scenariu pe cat de inselator, pe atat de inrobitor, constituie insa un element de noutate pentru reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. Autoritatii, doar cu numele de protector al consumatorului, i-a trebuit experienta primului an european si intrarea in cel de-al doilea pentru a gasi parghii de aparare a romanului prins in avalansa pseudo-promisiunilor promotionale. Publicitatea nu ne va mai agresa, nu ne va mai insela! Ne promit cu 1 februarie 2008 reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. Unde a fost, insa, Autoritatea in toti acesti ani de liber comert?! Lipsa ei de reactie nu ne face decat sa credem, pe buna dreptate, ca a pactizat cu inamicul si a fost mai degraba de partea protectiei profitului producatorilor si comerciantilor! Deocamdata, noroc cu integrarea europeana, caci de binecuvantare vom vedea daca o fi vorba! Pentru ca europenii isi respecta potentialii clienti, draga noastra Autoritate pentru Protectia Consumatorului promite ca realmente va actiona pentru protectia acestuia in acord cu directivele comunitare. Pentru inceput, de la 1 februarie, va disparea de pe piata autohtona exprimarea gen „3+1 gratis“, care va fi inlocuita cu zicala „patru produse la pret de trei“. Desi exprima acelasi lucru, reprezentantii Autoritatii pentru Protectia Consumatorului spun ca aceasta este varianta corecta care ne-ar sugera ca achizitionam patru produse la pret de trei si… ceva. „In limita stocului“ este o alta capcana comerciala ce ne vinde pesemne un produs la pretul cel mai mic! Pentru ca este tentant si intrucat nimeni nu stie ce inseamna aceasta limita a stocului, producatorii si comerciantii etaleaza un produs pe cale de disparitie si isi fac reclama aproape gratuit. Ca aceasta poveste a limitei de stoc nu este altceva decat un siretlic o vedem zilnic in cazul firmelor de cosmetice, ale caror „limite de stoc“ dureaza cu anii! Iar expresia o intalnim de la cele mai banale produse – alimentare, cosmetice – pana in cazul marcilor auto! Autoritatea se angajeaza ca va amenda aceste abateri, intre care se enumara si sloganurile comerciale care ii indeamna pe copii sa-si convinga parintii sa le cumpere anumite produse. Crasa manipulare sora cu un profit de invidiat pentru producatori si comercianti va fi sanctionata de inspectorii O.P.C. cu sume cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei, iar recidiva unei atari ademeniri inselatoare se va lasa cu o amenda de 60.000 lei. Amenzile sunt cat se poate de binevenite! Producatorii, cot la cot cu comerciantii si nestingheriti de ani buni de nimeni, si-au apropriat un castig de imagine si unul financiar fara prea mare efort creativ si banesc! Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului ne asigura, insa, ca va stingheri relatia manipulatoare! Tinem sa o asiguram si noi de ceva! Vom fi cu ochii pe ea!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: