Independentul® de Constanta

Constanta – cosmopolita, controversata, iubita, injurata…

Trei tari s-au oferit sa repare submarinul „Delfinul“

Posted by admin® pe Septembrie 16, 2007

Prezent la Constanta pentru a participa la ceremonia ridicarii ancorei fregatei „Regele Ferdinand“, ministrul Apararii, Teodor Melescanu, a declarat, vineri, ca cel putin trei companii straine sunt interesate de o licitatie in vederea repararii submarinului romanesc „Delfinul“. Conform ministrului, „s-a facut o estimare de ansamblu a costurilor pe care le implica aceasta operatiune si urmeaza sa se aleaga unul dintre cei trei furnizori, urmand sa se incheie un contract“. Dupa primele evaluari se estimeaza ca repararea submarinul Delfinulsubmersibilului ar costa intre 250.000 si 400.000 lei. In urma cu putin timp, pe 11 august, cu ocazia „Zilei Portilor Deschise“, acelasi Melescanu aprecia ca „Delfinul“ ar putea reintra in serviciu activ incepand cu anul 2008. La data respectiva, ministrul a solicitat sefului Statului Major al Fortelor Navale, Dorin Danila, intocmirea documentatiei privind necesarul de cheltuieli pentru repunerea in functiune a singurului submarin din dotarea Marinei Militare Romane.

                      

In momentul de fata, „Delfinul“ este piesa de muzeu, fiind folosit de elevii Academiei Navale pentru acomodarea cu instrumentele de la bordul unei astfel de nave. Pentru a putea reintra in serviciu activ, este nevoie de achizitionarea a doi acumulatori noi, dar si de o revizie tehnica completa, pentru a putea exista garantia ca toate sistemele de bord functioneaza la parametri normali.
 

Submarin modern, folosit la… antrenamente!
In plin Razboi Rece, in perioada anilor ’80, Nicolae Ceausescu a hotarat ca Fortele Navale ale Romaniei trebuie inzestrate cu cel putin un submarin, astfel ca, in august 1986, in portul Midia a intrat un submersibil nou, fabricat – unde altundeva? – in fosta Uniune Sovietica. Mai exact, in santierul naval „Nijnii Novgorod“, aflat la 400 de kilometri de Moscova, pe fluviul Volga. A fost adus in portul romanesc dupa o calatorie pe fluviul respectiv si, prin mai multe canale, pana la Sevastopol. Doua echipaje au fost trimise imediat la cursuri de perfectionare in „mama Rusia“. La bordul lui ajungeau numai cei mai bine pregatiti studenti ai Scolii de Maistri Militari sau ai Academiei Navale. Principalele conditii pe care trebuiau sa le indeplineasca submarinistii erau… sa fie insurati si sa aiba copii. Dupa zeci de misiuni de patrulare de coasta si in larg, „Delfinul“ a primit prima alarma reala de lupta in decembrie 1989, cand a fost trimis in largul Marii Negre, pentru a… apara tara de „teroristi“. In anul 1986, cei doi acumulatori care alimenteaza propulsorul electric, cantarind o tona fiecare, de provenienta ruseasca, s-au descarcat si au fost demontati de pe nava. Nemaifiind utilizabil, submarinul a intrat in custodia Academiei Navale, lasand Flota Militara fara „piesa de rezistenta“. Nava face parte din clasa de submarine KILO, considerate, inca, drept unele dintre cele mai silentioase si greu detectabile din lume, are un deplasament de 2.325 tone la suprafata si 3.076 tone in imersiune. Cu o lungime de 74,3 metri si o latime maxima de 10 metri, poate cobori la o adancime de 250 metri, dezvoltand o viteza de 10 noduri la suprafata si 20 metri sub apa. La viteza de 3 noduri, are o autonomie de 6.000 mile marine si un pescaj de 6,6 metri. Are in dotare 6 tuburi lanstorpila, poate lua la bord 18 torpile sau, alternativ, 36 de mine. A fost fabricat in santierele navale din fosta U.R.S.S. si a intrat in dotarea Marinei Militare Romane, care a platit pentru el suma de 40 milioane USD. A fost inregistrat in evidentele partii romane ca „vanator de submarine nucleare“ si este compatibil cu standardele impuse de NATO.

Adrian GEORGESCU

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: