Independentul® de Constanta

Constanta – cosmopolita, controversata, iubita, injurata…

Munca la negru primeste… verde!

Posted by admin® pe August 19, 2007

Exista munca la negru la… greu in port, sustine Petre Costel, liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, cel care a depistat singur, anul trecut, intr-o singura zi, 24 de lucratorii ilegalisti. Si cum sa nu existe, atata timp cat ministeriabilii tergiverseaza orice act al sindicatelor. Modificarile Ordonantei 22 privind relatiile de munca in port, negociate de catre federatia sindicala si guvernanti, de anul trecut, ce ar putea diminua munca la negru, inca nu au fost adoptate. Si nici nu se intrevede o acceptare a unor transformari legislative. Recent, in comisia de dialog social din Ministerul Transporturilor s-a rediscutat revizuirea Ordonantei 22/1999, dar guvernantii se opun oricarei schimbari. Presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare (F.N.S.P.), Petre Costel, sustine ca reprezentantii Ministerului Transporturilor refuza dialogul cu partenerii sociali, sabotand diminuarea muncii la negru in porturi: „In urma cu cateva zile, in comisia de dialog social din Ministerul Transporturilor s-au discutat modificarile la Ordonanta 22/1999, care reprezinta legea porturilor.

                   

La capitolul organizarea muncii, sindicatele au cerut introducerea unor masuri care sa combata munca la negru si pentru ca reprezentantii ministerului nu au fost de acord, legea a primit aviz negativ. Cu toate acestea, din declaratiile secretarului de stat Barna Tanczos rezulta ca partea guvernamentala intentioneaza sa treaca peste votul comisiei si sa forteze adoptarea proiectului fara amendamentele sindicatelor si patronatelor de pe raza portului Constanta”. Sindicalistii cer introducerea in lege a unor prevederi referitoare la angajarea muncitorilor in porturi, in conformitate cu prevederile europene ale Conventiei 137 si ale Recomandarilor 145, pe care statul roman le-a ratificat. Ei propun ca angajatii portuari sa fie inscrisi intr-un registru, sa li se elibereze un carnet de munca si numarul lor sa fie inregistrat pentru a se putea tine evidenta. In prezent in Port poate intra si iesi oricine. Ca-n codru! „Ministerul ne-a demonstrat in schimb ca nu se doreste acest lucru, pentru ca in port sunt interese mari si aceste reglementari le-ar pune bete in roate. Proiectul de lege in varianta dorita de Guvern nu este altceva decat o invitatie legala la folosirea muncii la negru”, declara Petre Costel.
 

Se cere interventia premierului
Pentru ca reprezentantii Guvernului nu doresc eliminarea muncii la negru din porturi,  Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare solicita interventia premierului Tariceanu pentru a-si convinge subordonatii sa ia in calculul legii si opiniile partenerilor sociali. Liderul sindical este cat se poate de contrariat de decizia ministerului, in conditiile in care, in urma grevei de avertisment din mai 2006, reprezentantii Guvernului au semnat un protocol prin care si-au luat angajamentul ca vor tine cont de propunerile sindicatelor. Protocolul a fost recunoscut la acel moment inclusiv de reprezentantii Ministerului Transporturilor. Pentru ca alta cale nu mai exista, premierul Tariceanu este invitat „sa intervina de urgenta intr-un caz flagrant de incalcare a principiilor dialogului social si sa faca tot posibilul pentru a-i determina pe subordonatii dumnealui sa tina cont de opiniile partenerilor sociali, exprimate in comisiile de dialog social“. In cazul in care vor fi excluse propunerile sindicalistilor, acestia ameninta cu organizarea unor ample actiuni de protest atat in Constanta, cat si in Bucuresti. Mai mult, ei vor sesiza Organizatia Internationala a Muncii, Consiliul Europei si Federatia Internationala a Transportatorilor. Si vor informa toate marile companii cu privire la faptul ca in portul Constanta munca la negru este incurajata prin lege.  

Din culisele muncii la negru    
Reprezentantii sindicali au constatat ca foarte multi angajatori din port, dar si din afara, care nu au nici un fel de legatura cu acest sistem, folosesc forta de munca la negru. El a mentionat ca se lucreaza cu firme-fantoma, care nu respecta legislatia in vigoare si care lucreaza protejate, intr-o asa numita zona „gri“. Astfel ca, in perioada in care operatorii portuari au nevoie mai mare de personal decat angajatii pe care ii au incadrati legal, aduc oamenii care ii platesc la negru, pentru perioade mai scurte de timp. Sindicalistii spun ca este imposibil ca un operator portuar sa incarce si sa descarce milioane de tone de marfa cu opt salariati pe care ii are angajati legal. Acestia folosesc mult mai multi oameni, care muncesc fara formele legale si ale caror venituri nu sunt inregistrate in evidentele contabile, ba, mai mult decat atat, prin aceasta concurenta neloiala, operatorii portuari, care isi desfasoara activitatea legal, daca nu vor fi luate masuri, vor disparea in scurt timp.

Camelia MATEI

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: